I Odense Kommune åbner en femtedel af virksomhederne ikke deres digitale post

Siden 2013 har det været lovpligtigt for virksomheder og foreninger med et CVR-nummer at benytte Digital Post. Fem år senere kan det konstateres, at 20 procent forsømmer at bruge Digital Post. Ny kampagne fra Odense Kommune skal hjælpe de glemsomme på vej.

Digital Post er en elektronisk postkasse til sikrede postforsendelser mellem offentlige myndigheder og virksomheder. På den måde undgår man at sende vægtige og personfølsomme oplysninger via almindelig mail.

Virksomheder, der ikke åbner deres Digital Post, går dermed glip af vigtig post fra det offentlige. Det kunne eksempelvis være fakturaer og efterfølgende rykkere fra kommunen, indhentning af virksomhedsstatistik, orientering om ændringer på genbrugspladsen eller i de trafikale forhold, nabo- og partshøringer, indkaldelse til syn af virksomhedens køretøjer og fartbøder fra politiet. Endvidere kunne det være forsendelser til specifikke målgrupper, eksempelvis tilbud til iværksættere.

Nu skal de sidste med

Odense Kommune prøver med en kampagne gennem virale annoncer, radiospots, avisannoncer, artikler, plakater og foldere at få budskabet ud.

"Vi håber hermed at få rigtig mange virksomhedsejere i tale. Vi vil nemlig gerne gøre opmærksom på, at håndteringen af Digital Post i virksomhederne er langt nemmere i dag end, da det blev obligatorisk for fem år siden. Blandt andet kan vi af statistikken se, at rigtig mange af dem, der ikke åbner deres post heller ikke er tilmeldt muligheden for at få besked på mail og SMS, når der er kommet ny post i virksomhedens digitale postkasse," fortæller chefkonsulent Birgitte Hjelm Paulsen, IT & Digitalisering, Odense Kommune.

Også gennem enkelte brancheforeninger som for eksempel Cityforeningen, Lægeforeningen i Region Syddanmark og Vollsmose Torv har Odense Kommune udsendt informationsmails for at minde medlemmerne om at åbne deres Digital Post.

Formålet med den lovpligtige løsning omkring sikker digital e-post for, som først blev indført for virksomhederne i 2013 og siden for borgerne i 2014, var at spare penge. Man beregnede, at ved fuld indfasning ville der være en årlig besparelse på op mod 1 milliard.

Statsrevisorerne har dog i en rapport siden påvist, at besparelsen har været langt mindre. Odense Kommunes kampagne for at få virksomhederne til at åbne deres post er naturligvis også en udgift, der i beskedent omfang er med til at udhule besparelsen.

Om Digital Post:

Digital Post for virksomheder har aldrig været nemmere at anvende. Det gælder særligt for enkeltmandsvirksomheder, hvor ejeren nu kan bruge sit private NemID til at logge ind på den digitale postkasse.

Har man en smartphone, kan man også slippe for bøvlet med nøglekortet af pap. Med den nye NemID-nøgleapp skal man bare swipe til højre for at få adgang til sin digitale postkasse.

Som Birgitte Hjelm Paulsen nævnte kan virksomhederne tilmelde sig til e-mail- og SMS-beskeder i deres digitale postkasse, og man får en notifikation om, at der er Digital Post. Man tilmelder sig i menuen Indstillinger, hvor man tilføjer en mailadresse og et mobilnummer.

Virksomheder, der ønsker flere informationer om, hvordan de bruger Digital Post, kan læse mere her. Der henvises også til telefonisk support og ansigt-til-ansigt hjælp.

Læs også

To nybyggerier præmieret – men folk på gaden kan ikke se skønheden