Raser mod Rema 1000: "Det er helt uacceptabelt"

Foto: Shutterstock

"Kom ind i kampen" lyder det klart og tydeligt.

Det er dyreværnsforeningen Anima, der udskælder Rema 1000 i en ny landsdækkende kampagne, der er sat i værk for at få supermarkedsgiganten Rema 1000 til at udfase turbokyllingen. "Kom ind i kampen" lyder det fra Anima, der oplyser om kampagnen i en pressemeddelelse.

Med over 340 butikker i Danmark sidder Rema 1000 på en stor del af den danske dagligvarehandel. Og det er netop på grund af discountkædens dominans, og det faktum at Rema 1000 er et af de supermarkeder, der sælger allerflest turbokyllinger, at Anima i en ny landsdækkende kampagne retter skytset mod kæden. Dyreværnsforeningen anslår, at Rema 1000 årligt sælger omkring ti millioner hurtigtvoksende kyllinger. 

“Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen “discount med holdning” bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet. Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima. 

Kyllinger ses som levende maskiner

Ud over at indlede en intensiv indsats på de sociale medier har Anima i dag den 19. oktober indrykket helsidesannoncer i en række dagblade og lokalaviser, der er direkte adresseret Rema 1000. Organisationen varsler desuden lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet.

Kampagnen er en del af Animas mangeårige arbejde for at forbedre forholdene for danske slagtekyllinger, herunder give dem mere plads og adgang til naturligt lys. Organisationens fokus er bedre forhold og en total udfasning af hurtigtvoksende kyllinger. 

Læs også

Fantastisk nyhed: Nu har du en god grund til at springe havearbejdet over

Ifølge en undersøgelse af Aarhus Universitet (2018) kan tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger ikke gå normalt på grund af den hurtige vækst.

“Turbokyllinger er blandt de landbrugsdyr, der har det allerværst. I industrien behandles kyllingerne som effektive maskiner, der avles til at vokse så ekstremt hurtigt, at størstedelen af dyrene får alvorlige velfærdsproblemer. Det er helt uacceptabelt, og derfor lancerer vi nu en stor kampagne mod Rema 1000s salg af turbokyllinger,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima. 

Flere har allerede droppet turbokyllinger

 Adskillige virksomheder og supermarkeder har allerede sagt farvel til turbokylling som et resultat af Animas oplysningsarbejde og dialog med virksomhederne. Eksempelvis har kæder som 7-Eleven, Joe & The Juice, Circle K og Espresso House meldt ud, at de vil udfase turbokylling samt give kyllingerne bedre pladsforhold og naturligt lys. 

Også supermarkedskæderne Lidl og Aldi har valgt at droppe den udskældte kyllingerace. Og i foråret annoncerede Danmarks største fjerkræslagteri Danpo, at de arbejder for en udfasning i hele sin produktion på godt 50 millioner kyllinger. 

"Sådan forholder det sig naturligvis ikke"

Rema 1000 er kede af hvordan de bliver fremstillet af Anima og mener bestemt ikke, at det billede af dem som bliver tegnet  af dem er korrekt. Kommunikationschef Jonas Schrøder uddyber på sin Twitter profil og i et interview i Politiken, efter Animas kritik af Rema 1000.

Læs også

Nu bryder Mette Frederiksen tavsheden

"Ja tak til turbokyllinger! Sådan prøver dyreaktivisterne i Anima i en kampagne at fremstille vores holdning. Men sådan forholder det sig naturligvis ikke. Over 1/3 af vores kylling er i dag øko eller har højeste dyrevelfærdsmærke på 3 hjerter med adgang til udeareal. Resten er racen Ross 308, som Anima kalder for “turbokylling" - alle i dagligvarehandlen sælger den. Anima roser til gengæld dem, der skifter til kylling med kun 1 dyrevelfærdshjerte - en kylling, der kun lever ca. 10 dage længere end turbokyllingen og aldrig ser himlen. Er det virkelig niveauet for dyrevelfærd, som Anima er tilfredse med i dag?" Skriver kommunikationschefen på sin Twitter-profil. 

"Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom 1/3 af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6% af omsætningen i antal og 11% i kroner. Det vil være nemt at købe udenlandsk, men så risikerer vi, at danske landmænd bliver kørt ned økonomisk. Det vil vi ikke bidrage til. Vi har i over 20 år støttet danske landmænd og kun solgt dansk, og det bliver vi ved med, så vi dermed støtter omlægning til mere dyrevelfærd. Aktuel status er, at vi efter nytår skifter endnu mere konventionel dansk kylling til dyrevelfærd, og sådan bliver vi ved, til vi ikke har mere Ross 308. Slutter han af.