Flere lokale virksomheder søger hjælp fra webbureauer

Foto: Shutterstock

De danske webbureauer lever i gyldne tider.

 

Flere og flere traditionelle virksomheder ønsker at forbedre deres tilstedeværelse på nettet, og her er webbureauerne parate til at hjælpe. Det er også tilfældet i Odense, hvor Dansk Firmaprofil assisterer lokale klienter med ydelser som webudvikling, søgemaskineoptimering og erhvervsfotografering.

En branche i vækst

Almindelige reklamebureauer stormede frem i midten af det 20. århundrede og havde deres gyldne dage i 1960’erne. Nu er de i høj grad blevet udskiftet af webbureauer, som netop sidder rigtigt godt i øjeblikket. Internettet er blevet danskernes foretrukne informationskilde, og derfor har det heller aldrig været mere relevant for virksomhederne at have en god online tilstedeværelse. Men hvad gør man, hvis man ikke selv er ferm med hjemmesideudvikling og online marketing? Så må et online webbureau selvfølgelig hjælpe.

Den enorme forespørgsel efter ydelser som webudvikling og søgemaskineoptimering er netop årsagen til webbureauernes store vækst. Selvom der allerede er en god håndfuld etablerede webbureauer i Danmark, er der stadig ingen tegn på, at markedet er dækket. Små såvel som store bureauer har succes med at trække kunder til. Interessen er stor. I løbet af de seneste år har der været et hav af almindelige danske erhvervsdrivende, som mangler assistance med deres online indsats, og det er i høj grad årsagen til webbureauernes succes.

Mange virksomheder kigger lokalt

Der findes både landsdækkende og lokale webbureauer. De landsdækkende bureauer har som udgangspunkt fokus på store virksomheder. De lokale bureauer hjælper også store virksomheder, men der er også plads til de små. På den måde har alle danske virksomheder mulighed for at øge deres online synlighed. Og det viser sig faktisk, at mange virksomheder kigger lokalt. De vælger i høj grad et bureau i egen by, da det skaber tryghed og autenticitet. Det lader også til, at webbureauer i Odense er glade for at tage imod de lokale kunder.

Mange kunder efterspørger især den service, der er kendt som lokal SEO. Her er der tale om søgemaskineoptimering, som fokuseres på lokalområdet. Og det giver selvfølgelig bedst mening at få et lokalt webbureau Odense til at tage sig af opgaven. Reelt er det alle typer af virksomheder, der efterspørger denne service - både elektrikere, frisører, restauranter og generelt alle erhvervsdrivende, der er på jagt efter flere kunder i lokalområdet. Det gælder altså især fysiskbaserede virksomheder. Online forretninger er dog også glade for at få hjælp fra webbureauer - men selvfølgelig med et bredere fokus på at sælge i hele landet.

Sådan arbejder et webbureau

Hvordan arbejder et webbureau egentlig? Størstedelen af arbejdet klares fra computeren. Den eneste reelle undtagelse er når der er brug for et fysisk møde med klienten. Grundet arbejdets natur er der mange ansatte hos de danske webbureauer, der arbejder hjemmefra - desuden kan arbejdstiderne variere voldsomt. Nogle webbureauer går meget op i arbejdskulturen og stiller fast kontor til rådighed. Andre er mere fleksible, og her arbejder alle medarbejdere på egen hånd, mens al kommunikation mellem dem og ledelsen foregår online.

Webbureauer er ikke altid ens - ydelserne kan være vidt forskellige. Et webbureau specialiserer sig måske med webudvikling, mens et andet sætter fokus på søgemaskineoptimering. Nogle vælger dog at satse bredt, da man med et stort personale kan sætte fokus på forskellige discipliner. Nogle webbureauer dækker sig ind ved at hyre freelancere udefra til at håndtere visse opgaver.

Dansk Firmaprofil er et lokalt webbureau i Odense, der hjælper lokale såvel som nationale kunder. Dansk Firmaprofil er affilieret med adskillige andre bureauer og freelancere, hvilket betyder, at fokusset er forholdsvis bredt. Kunder kan således få hjælp til mange forskellige discipliner: Særligt webudvikling, søgemaskineoptimering, fotografering, design og betalt annoncering - med sidstnævnte er der fokus på PPC-løsningerne hos Google og Facebook. Hver ydelse har dog flere discipliner, og det største fokus ligger nok på søgemaskineoptimering. SEO er netop en ydelse, som mange lokale virksomheder er på udkig efter. Ifølge mange eksperter er SEO nemlig den bedste måde at tiltrække nye kunder, da det er en langtidsinvestering, som typisk byder på fordele flere år frem.

En perfekt mulighed for firmaer i Odense

Virksomheder i Odense behøver ikke at kigge langt væk, hvis de mangler hjælp til diverse online ydelser. De lokale webbureauer i Odense er fint stillet til at håndtere den slags. Dansk Firmaprofil er ét eksempel - her kan lokale erhvervsdrivende i Odense få stillet deres behov for SEO, hjemmesideudvikling og meget mere.

Mange firmaer ønsker netop at finde et lokalt bureau. Det bringer mange fordele med sig: Og det er meget nemmere at arrangere møder. Samtidig er der allerede god indsigt i lokalområdet, hvilket er vigtigt i forbindelse med mange webydelser. Lokal SEO er et godt eksempel. Når et bureau samtidig tilbyder erhvervsfotografering - som Dansk Firmaprofil jo gør - er et lokalt webbureau klart at foretrække.

Dermed eksisterer der altså en perfekt mulighed for firmaer i Odense, hvis de mangler assistance med deres online indsats. Det har aldrig været vigtigere med en god online tilstedeværelse - for næsten alle danskere henter deres informationer på nettet. Når vi leder efter en god elektriker eller en låsesmed, er første skridt som regel at søge på nettet. Derfor er det absolut nødvendigt for de lokale virksomheder at være til stede her. Gode rangeringer i Google kan betyde rigtigt meget, når det kommer til at skaffe nye kunder.

Professionel hjælp behøver ikke at være dyrt

Priserne varierer hos de danske webbureauer. Men mange bureauer har forholdsvis overskuelige priser på mange online ydelser. Det behøver ikke altid at være dyrt at få hjælp til SEO eller generel webudvikling. Nogle virksomheder har store behov, mens andre har små behov. For lokale virksomheder er der ikke behov for samme SEO investering, som en landsdækkende forretning skal forvente. Webbureauerne er gode til at arbejde inden for kundernes budgetter, og det er altid muligt med et løbende samarbejde, hvor der hver måned laves lidt forbedringer.

Vigtigst af alt: Når et professionelt webbureau arbejder på en disciplin som SEO, resulterer det ofte i flere kunder. Derfor betaler investeringen sig ofte ind igen, og mere til. Derfor bør alle erhvervsdrivende i Odense overveje muligheden for at hive fat i et lokalt webbureau, der på simpel vis kan øge antallet af kunder.