Borgere i Odense Kommune kan se frem til en ny kommunal service. Fra d. 15. november får borgerne besked i deres digitale postkasse tre måneder før passet eller kørekortet udløber.
Et frygtet scenarie for mange rejsende er nok at blive stoppet i paskontrollen med et udløbet pas. Uanset om det er på vej ud af landet eller på vej hjem igen, vil det være en rejseoplevelse, som de fleste nok gerne vil være foruden.
Det er heller ikke et drømmescenarie at skulle fremvise sit førerbevis til færdselspolitiet, og så få at vide, at kørekortet ikke længere er gældende. Dermed kører man ulovligt, og kaskoforsikringen dækker ikke, hvis man bliver involveret i et uheld.
Den slags bekymringer kan odenseanerne slippe for fremover.
Hvordan fungerer det?
Når passet eller kørekortet - uanset type - er tre måneder fra udløbsdatoen, får borgerne i Odense Kommune en advisering direkte i den digitale postkasse, hvis man er tilmeldt Digital Post. Også forældre med forældremyndighed til børn og unge under 18 år bliver adviseret om udløb af børnenes pas. Adviseringen kan ikke fravælges.
I øjeblikket arbejdes også på at finde en løsning til borgere, der er fritaget for Digital Post.
Sammen med advisering vil der være et link til tidsbestilling i forbindelse med fornyelse af pas eller kørekort. Fornyelse af pas kan ske i Borgerservice i Borgernes Hus eller på lokalbibliotekerne i Vollsmose og Tarup. Fornyelse af kørekort kan dog kun ske i Borgerservice.
Udvidet service fra kommunen
Det nye tiltag er en udvidet service, som By- og Kulturrådmand, Jane Jegind (V) glæder sig over.
I en pressemeddelelse siger Jane Jegind:
”Det er en teknisk nyskabelse, som giver flere fordele - både for borgerne og for kommunen. Nu kan borgerne få en advarsel tre måneder, før deres pas udløber, så de ikke kommer til at stå i en uheldig situation.”
Jane Jegind tilføjer: ”Desuden giver det også fleksibilitet i forhold til at foretage fornyelserne uden om højsæsonerne. Når alle skal på ferie, bliver det presset, men forhåbentlig bliver det spredt ud fremover.”