I løbet af en treårsperiode anvendes i alt 48 millioner kr. på at fjerne de dårligste pavilloner på skole- og dagtilbudsområdet. På Paarup Skole udfases 636 m2 pavilloner, der er "under middel stand" med 270 m2 nyt byggeri.
Da pavillonerne ved Paarup Skole blev opført for 30-40 år siden, var de blot tænkt som en midlertidig løsning. Med tiden blev de til permanente klasselokaler, og nu er pavillonerne nedslidte og utætte, hvilket giver både børn og personale et dårligt arbejdsmiljø.
Udskiftning af pavilloner på fire skoler
Gennem en screening har By- og Kulturforvaltningen fået kortlagt, at det ikke kun er på Paarup Skole, der er gamle pavilloner under standard. Også på tre andre skoler er man nødt til at gøre noget. Derfor afsatte byrådet i forbindelse med budget for 2019 i alt 48 millioner kr. i perioden 2019-2022 til at udfase de dårligste pavilloner.
”En udskiftning af pavillonerne har været på min og forvaltningens ønskeseddel længe, og jeg er utrolig glad for, at byrådet fandt penge til, at vi kan komme i gang. Det fortjener børnene og de voksne. Nu begynder vi på Paarup Skole, og så fortsætter vi i de kommende år med de pavilloner, som er i dårligst stand,” siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
By- og Kulturforvaltningen kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvilken skole der står på tur efter Paarup Skole. På den ene skole vurderer ledelsen, at pavillonerne kan fjernes, og at aktiviteterne kan flyttes til selve skolen efter mindre ombygninger. På de øvrige skoler er det vurderingen, at pavillonerne skal erstattes med nyt byggeri.
Glæde i Paarup
På Paarup Skole glæder skoleleder Tina Skelgaard sig meget til at få de gamle pavilloner udskiftet med nye lokaler, der skal stå færdige i februar 2020. Arbejdet påbegyndes i løbet af sommeren.
”Det kommer til at betyde rigtig meget. Fremover kan vi give eleverne langt bedre læringsmiljøer, og vi får mulighed for at samle vores børnemiljø på skolen. Tidligere har tredje årgang været for sig selv i pavillonerne, men det bliver ændret nu. Samlet set giver ombygningerne gode pædagogiske muligheder, så det er meget glædeligt, at vi kommer af med pavillonerne,” understreger Tina Skelgaard.