Millioner af mennesker kloden over slukker lyset lørdag den 30. marts klokken 20.30-21.30 i anledning af WWF Naturfondens globale klimakampagne Earth Hour. Odense Kommune bakker op og slukker gadebelysningen.
WWF Naturfonden står den 30. marts bag klima-opråbet 'Earth Hour', hvor millioner af mennesker over hele kloden slukker for lyset i en time mellem klokken 20.30 og 21.30.
Odense Kommune bakker igen i år op om initiativet ved at slukke for gadebelysningen i hele byen. Som en grøn og bæredygtig by er det et vigtigt signal at sende, mener by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
- I Odense bakker vi naturligvis op om Earth Hour, fordi vi også ønsker at bidrage til den gode sag og samtidig minde om, at alle bidrag betyder noget. Hver gang vi forlader et værelse med en tændt computer eller fjernsyn og lader lyset brænde, er vi med til at øge det samlede forbrug i en negativ retning, siger hun.
Der er med andre ord plads til forbedring hos de fleste. Rådmanden glæder sig derfor over, at Odense Kommune løbende optimerer byens gadebelysning, så strømforbruget falder år for år. I 2013 var strømforbruget på godt 12 millioner kilowatttimer. I 2018 var tallet faldet til under otte millioner, og dermed er der sket en reduktion af forbruget på 34 procent.
Odense Kommune fortsætter også i de kommende år med at renovere gadebelysningen, som er tændt cirka 4.000 timer om året og styres efter, hvor mørkt det er. Selv om en time med slukket gadebelysning ikke betyder så meget i det store regnskab, så bliver der dog alligevel sparet, hvad der svarer til det årlige energiforbrug i et typisk en-families rækkehus.
WWF Naturfonden sætter i år fokus på klimaforandringernes konsekvenser for vores natur, økosystemer og dyr. Hver sjette art er nemlig i fare for at uddø på grund af klimaforandringer.
Du kan også selv deltage i kampen ved at slukke for lyset og andre elektriske apparater i tidsrummet 20.30 til 21.30 den 30. marts.
WWF Naturfonden har stået bag klimakampagnen Earth Hour siden 2007, og Odense Kommune har deltaget lige fra begyndelsen. Siden 2013 har Odense Kommune sænket forbruget til gadebelysning med 34 procent. Det harmonerer med Odenses målsætning om at blive Danmarks grønneste storby med fokus på den grønne omstilling. Kampagnen kan også følges på Instagram under de to hashtags #EarthHour og #Connect2Earth