Efter letbanen i Aarhus forleden måtte trække stikket på grund af Kong Vinters lette frost, har det rejst endnu et spørgsmål omkring det fornuftige i at anlægge letbane i den fynske hovedstad. Odense Letbane forklarer dog, at man har styr på det i Odense.
Da nyheden om, at letbanen i Århus stod stille på grund af lidt frost på køreledningerne, fik det mange til at undre sig. Har det danske banenet da ikke være elektrificeret med køreledninger i næsten fyrre år på nogle hovedstrækninger, uden at det har stoppet togene selv de koldeste vintre? Og S-togene i hovedstadsområdet har vel kørt på strøm siden 1930’erne? Forklaringen er, at hos Banedanmark og DSB kører man med en stærkere strømstyrke, og er dermed langt mindre sårbar for lave temperaturer under frysepunktet.
Metroen i København er overvejende en undergrundsbane, som dermed ikke får is på køreledningerne, når der er frost i luften over jorden.
Odense Letbane skal køre i byen
Aarhus Letbane og Keolis, der driver letbanen i Smilets By forklarer, at is-problemerne ikke har været inde i Århus, men ude på landet. Aarhus Letbane har nemlig to længere strækninger til henholdsvis Odder og Grenå. Det er på disse landlige strækninger med mere vind og færre kørsler på banen, at der er opstået problemer med is på køreledningerne. Ikke mindst ved Ryomgård ude på Djursland har frosten drillet.
Letbanen i Odense bliver en ren bybane, der ikke kommer ud på landet, forklarer Odense Letbane på deres hjemmeside. Alene af den grund forudser Odense Letbane ikke de store problemer med frost.
Odense Letbane kan sende ekstra strøm gennem ledningerne
Når Odense Letbane om forventeligt to år kommer i drift, er systemet forberedt på, at det danske vejr kan være koldt. Man har købt et system kaldet 'Ice Run Mode', der skal forhindre, at togdriften bliver påvirket af frost på køreledningerne. Med systemet kan man sende mere strøm gennem køreledningerne, hvorved temperaturen i disse hæves. Det skulle kunne holde isen af ledningerne, og sikre at strømmen uden is-problemer kan komme fra køreledningerne ned til togenes motorer.
Skulle dette opvarmningssystem fejle, er det en mulighed at sende tog ud på strækningen om natten for at holde ledningerne frostfri. Med en kort 14,5 km dobbeltsporet letbane er det en overskuelig opgave, forsikrer Odense Letbane.
Læs også: Wordfeud ord